pondělí 19. září 2016

Pravidla pozitivního trollingu #1

Internetovým trollem je někdo, kdo se snaží záměrně vyprovokovat emotivní odezvu v diskuzi, případně dezinformovat uživatele nebo propagovat konkrétní názor (aspoň tak to píší na Wikipedii). Co když si ale někdo dovolí upozornit na nesprávnost konkrétního jednání?

Asi před měsícem mě jeden známý, který pracuje v online marketingu, upozornil, že požadovat při soutěži na Facebooku sdílení soutěžního příspěvku je proti pravidlům pořádání soutěží na této sociální síti. Jejich aktuální znění se sice docela často mění, ale zrovna tato položka v seznamu zůstává.

Nemohla jsem si tedy odpustit "kolegyně blogerky" ze Světa mezi řádky upozornit, že jejich soutěž, kterou uspořádaly s nakladatelstvím Jota o knihu Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, tomuto pravidlu odporuje. A nejen to! Dámy vyzývají, aby soutěžící do komentáře uvedli svůj e-mail, na kterém je mohou v případě výhry kontaktovat.


Už jednou jsem při jiné příležitosti vedla na Facebooku diskuzi o tom, že uvádění e-mailu je problematické z hlediska Zákona o ochraně osobních údajů, jelikož se jedná o osobní údaj, ale dostalo se mi spíše výsměchu, že se zbytečně moc obávám, protože přece najít něčí e-mailovou adresu není až tak těžké a že ji může kdokoli dohledat třeba na stránkách zaměstnavatele. Dokonce ani argument o snadné dostupnosti pro spamy nepovažuje většina uživatelů za dostatečně pádný.


První z blogerek, podepsána jako /w/, pojímá pravidlo o sdílení dosti svérázným způsobem. Uživatelé tak nemusejí využít osobní profil, ale mohou soutěž uveřejnit na jiné stránce. A dokonce pokud to udělají na své osobní Timeline, porušují pravidla Facebooku oni!

Dočkala jsem se také tradičního argumentu "dělají to všichni, tak proč bych nemohl/a já".


Pokračování příště (a to zábavnější teprve přijde ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat