čtvrtek 21. března 2019

Review: Světla na obloze

Světla na obloze Světla na obloze by Lisa Lueddecke
My rating: 4 of 5 stars

Opět 3,5*
Začalo to slibně, potom trochu zhoršení a zase dobrý konec.

Kniha je psaná z pohledu dvou postav, Ósa vypráví v ich formě, Ivarova část je v er formě. To už tu bylo tolikrát, že to přestává být zajímavé, dobře se to ale čte.

Nabízí se srovnání s knihou Medvěd a Slavík - podobný typ hrdinky, také jí zemřela matka krátce poté, co se narodila, prostředí severské zimy. Tady je ale i přes zmiňované pověry méně folkloru a více se blíží klasickému pojetí fantasy.

Ani jazyk není tak květnatý, často obsahuje věty a sousloví, která se podle mě do tohoto světa nehodí, ale otázkou je, nakolik se jedná o konstrukt autorky a nakolik o překlad.

Co mě však fascinuje úplně nejvíc a sráží hodnocení knihy, je množství vnějších okolností známých jako deus ex machina, které zachraňují situace. Většina vypjatych situací je řešena zásahem zvenčí, hlavní hrdinka tak nemůže projevit svou vynalézavost, odvahu, výřečnost a podobně. Také mě štvalo časté opakování již dříve sdělených informací, zejména: ach já maličká, co si počnu, takhle bezvýznamná pod hvězdami, co bych mohla dokázat - to tam bylo asi pětkrát v různých variacích.

Kniha mě ale i přes zmíněné vady vlastně bavila, jen si umím představit, že bych jako editorka dala autorce ještě pár věcí k dopracování. Přečetla jsem ji za dva dny, z toho dvě třetiny málem na jeden zátah, takže jako oddechovka dobré, ale pokud hledáte něco náročnějšího a celkově silnějšího a podobném žánru, bude to právě ten Medvěd a Slavík.

Chybek jen pár, nic zásadního.
Btw. Samantha, které autorka děkuje v doslovu, je podle mě skutečně Samantha Shannon, ta od Kostičasu. Tyto dvě dámy se znají a podporují na Twitteru (doporučuji sledovat obě).

Dlouhá verze recenze: https://kniznibanket.cz/svetla-na-obl...

View all my reviews

Žádné komentáře:

Okomentovat