pátek 5. dubna 2019

Review: Umění války

Umění války Umění války by Sun Tzu
My rating: 4 of 5 stars

Vměstnat zásadní myšlenky mistra Suna do obrázkové knihy považuji za zajímavý nápad, který však skýtá mnohá úskalí. Autor se pokusil výňatky z těžkého textu obalit do jakéhosi příběhu chlapce, který dochází za mistrem, jenž mu Umění války vysvětluje. Text použitý v knize pak zákonitě vypadá, asi jako kdybyste vzali skripta, nejdůležitější myšlenky podtrhli zvýrazňovačem a pak si je přepsali vedle na papír. Kupodivu to funguje (i já takhle prošla několika zkouškami) a chlapcův příběh tomu všemu dává aspoň trochu nějaký dějový rámec.

Kresba je zajímavá. Působí na mě dojmem, že autor vše předkreslil a stínoval tužkou a pak vše dotáhl na počítači, čemuž napovídají i použité textury, např. oděvů. Otázkou tak zůstává, nakolik autentické jsou čínské oděvy a zbraně z přelomu letopočtu.

Při čtení některých náročnějších pasáží jsem si nemohla nevzpomenout na Knihu pěti kruhů, kterou jsem poslouchala nedávno, a také jejího vypravěče. Jako by mi to předčítal stejný herec. Obě díla jsou si v některých bodech nápadně podobná, a to i přes fakt, že je dělí kus moře a asi tak dvě tisíciletí.

Komiksová adaptace není vyčerpávajícím převedením díla, ale zajímavým úvodem pro ty, kteří mají v úmyslu pustit se do studia Umění války, a tak by rádi nejdříve nakoukli, jestli to pro ně bude to pravé. Právě oním shrnutím je však i přes obrázkovou poetiku dílo celkem náročné, a tak není radno číst ho na jeden zátah. Prostě vyžaduje notnou dávku soustředění.

View all my reviews

Žádné komentáře:

Okomentovat